BKİ nedir?

Her bedenin taşıyabileceği ağırlık farklıdır. Yaş, cinsiyet, boy, kemik yapısı ve günlük uğraş, kişilerin uygun kilolarının belirlenmesinde önemli rol oynar. Bedenin taşıyabileceği kilo kabaca, beden kitle indeksi (BKİ) denilen indeksle ifade edilir. BKİ kilonun boyun karesine bölünmesiyle elde edilir. Örnek verecek olursak; boyu: 1.60 kilosu: 75 olan kişinin BKİ’si 29.7 dir. Genellikle yetişkin kişilerde BKİ 30’a kadar normal kabul edilir. BKİ 30’un üzerinde ise kişiye şişman denilebilir, ancak bu bile o kişinin kilo vermesinin gerekip gerekmediği konusunda verilecek karar için yeterli değildir. Bazı durumlar, geçici kilo alma durumlarıdır; bu durumlar sona ermeden BKİ’yi 30’un altına düşürmeye çalışmak çok sakıncalıdır. Örneğin, gebelik döneminde alınan kilolardan kurtulmak belirli bir zaman alır. Bu kilolar emziklilik döneminde kaybolur, ancak anne bebeğini emzirememişse veya o dönemde sütü bol olur düşüncesiyle aşırı beslenmişse emziklilik sonunda üzerinde fazla kilolar kalabilir. Bu dönemde acele etmek, aşırı düşük kalorili diyetler uygulamak, aşağıda açıklanacağı gibi hiçbir yarar sağlamaz. Yine menopoz döneminde vücut bir miktar kilo alır. Bu dönemi rahat geçirmek ve menopoz sonrası oluşabilecek osteoporoz riskini azaltmak için bir miktar kilonun yararlı olduğunu gösteren çalışmalar vardır. Eğer kişi bu nedenle kilo almışsa, bu dönem, kilolarını vermek için uygun bir dönem değildir. Sağlığı ciddi şekilde tehlikeye girebilir. Bu dönemde yapılması gereken, yürüyüş gibi hafif egzersizlerle vücudun aşırı kilo almamasına yardımcı olmaktır ve oluşan kilolardan kurtulmak için kesinlikle mücadele etmemek gerekir.